Мариана Георгиева-
Божилова
За авторитета на
учителя в училище
(Есе)
Американските
психолози провеждат анкета сред учениците от 4-7клас – възрастова група 10-14
годишни в над 50 произволно избрани училища като им задават само един въпрос:
Какъв искате да бъде вашият учител? За да отговорят на този въпрос, от
анкетираните се очаква да подредят 10 основни качества, които трябва да
притежава учителят, в низходящ ред т.е. от най-ценното и важно към
по-маловажното. На децата се дава избор от следните качества:компетентност,
дисциплинираност, справедливост, строгост, толерантност, искреност, доброта,
търпение, съпричастие, с приятна външност(добре изглеждащ).
Резутатите
от това изследване и неговият анализ по безспорен начин подкрепят педагозите в
техните усилия да отстояват авторитета си в изключително динамичната среда, в
която работят. Над 80% от анкетираните подреждат на първите 5 места по
приоритет следните качества – справедливост, компетентност, строгост,
дисциплинираност и доброта. Учениците искат да имат учител, който да им помогне
да изградят и утвърдят у себе си същите тези качества, смятайки ги за важни и
ценни. А учител с такива достойнства е безспорен авторитет сред своите ученици,
колеги, приятели.
Авторитетът се гради бавно, постепенно и
упорито. Този процес изисква вероятно дългогодишно постоянство, "сверяване
на часовника" и търсене на обратна връзка. За да поддържа своя авторитет,
учителят трябва непрекъснато да чете и развива своите способности, да усъвършенства
методите си на работа, да надгражда компетентностите си. Децата са
най-динамично развиващата се група, те стават все по-интелигентни,
по-чувствителни и отворени за новото, по-взискателни и по-свободни. Учителят
трябва да използва пълноценно тази тяхна енергия и капацитет, за да ги води
успешно във вярната посока.
Личностните
качества на учителя и неговият авторитет са определящи при изграждането на
сигурност и комфорт за класа, екипа, групата от ученици. Задълбочените знания
по обща и възрастова психология, както и индивидуалния подход са основата,
върху която се полагат пластовете от доверие, искреност, честност, откритост и
ясни правила. В такава атмосфера учебно-възпитателният процес дава възможност
за постижения и резултати доста над средното ниво.
Самооценката и самочувствието на учениците на
учителя с авторитет са също така показателни за тази връзка между педагога и
подрастващите, които имат нужда от сигурност и подкрепа в този период на
откриване и утвърждаване на своята личност и индивидуалност.
Авторитетът на българския учител е претърпял
възходи и падения, които са свързани с исторически и социо-културни въздействия
и причини. За съжаление в днешно време той е изгубил обществената, политическа
и социана подкрепа, на която се е радвал в началото на миналия век и
благодарение на която българската литература и театър достигат изключителни
висоти. Независимо от това и днес учителят осъзнава важната си роля и
отговорността пред своите ученици, когато чрез своя авторитет налага модел за
изследване и подражание.
Няма коментари:
Публикуване на коментар