петък, 25 ноември 2011 г.


Мариана Георгиева- Божилова
                                

За авторитета на учителя в училище
(Есе)


            Американските психолози провеждат анкета сред учениците от 4-7клас – възрастова група 10-14 годишни в над 50 произволно избрани училища като им задават само един въпрос: Какъв искате да бъде вашият учител? За да отговорят на този въпрос, от анкетираните се очаква да подредят 10 основни качества, които трябва да притежава учителят, в низходящ ред т.е. от най-ценното и важно към по-маловажното. На децата се дава избор от следните качества:компетентност, дисциплинираност, справедливост, строгост, толерантност, искреност, доброта, търпение, съпричастие, с приятна външност(добре изглеждащ).
            Резутатите от това изследване и неговият анализ по безспорен начин подкрепят педагозите в техните усилия да отстояват авторитета си в изключително динамичната среда, в която работят. Над 80% от анкетираните подреждат на първите 5 места по приоритет следните качества – справедливост, компетентност, строгост, дисциплинираност и доброта. Учениците искат да имат учител, който да им помогне да изградят и утвърдят у себе си същите тези качества, смятайки ги за важни и ценни. А учител с такива достойнства е безспорен авторитет сред своите ученици, колеги, приятели.
             Авторитетът се гради бавно, постепенно и упорито. Този процес изисква вероятно дългогодишно постоянство, "сверяване на часовника" и търсене на обратна връзка. За да поддържа своя авторитет, учителят трябва непрекъснато да чете и развива своите способности, да усъвършенства методите си на работа, да надгражда компетентностите си. Децата са най-динамично развиващата се група, те стават все по-интелигентни, по-чувствителни и отворени за новото, по-взискателни и по-свободни. Учителят трябва да използва пълноценно тази тяхна енергия и капацитет, за да ги води успешно във вярната посока.
            Личностните качества на учителя и неговият авторитет са определящи при изграждането на сигурност и комфорт за класа, екипа, групата от ученици. Задълбочените знания по обща и възрастова психология, както и индивидуалния подход са основата, върху която се полагат пластовете от доверие, искреност, честност, откритост и ясни правила. В такава атмосфера учебно-възпитателният процес дава възможност за постижения и резултати доста над средното ниво.
             Самооценката и самочувствието на учениците на учителя с авторитет са също така показателни за тази връзка между педагога и подрастващите, които имат нужда от сигурност и подкрепа в този период на откриване и утвърждаване на своята личност и индивидуалност.
             Авторитетът на българския учител е претърпял възходи и падения, които са свързани с исторически и социо-културни въздействия и причини. За съжаление в днешно време той е изгубил обществената, политическа и социана подкрепа, на която се е радвал в началото на миналия век и благодарение на която българската литература и театър достигат изключителни висоти. Независимо от това и днес учителят осъзнава важната си роля и отговорността пред своите ученици, когато чрез своя авторитет налага модел за изследване и подражание. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар